• Anja Mantelers

Had ik maar eerder hulp gevraagd!

Een client belt me met de vraag of ik hem wil helpen, ik zeg natuurlijk wat kan ik voor je doen? Dus meneer begint zijn vraag;


Mijn vrouw is opgenomen in het ziekenhuis met ernstige klachten, ze is terminaal, heeft uitgezaaide kanker, het gaat weer iets beter. Ze heeft afgelopen week vaker aangegeven dat ze naar huis wil. Het ziekenhuis vindt haar te onrustig en geeft aan, dat het beter is dat ze blijft. Ze mag wel naar het hospice, maar mevrouw wil niet. Ze wil in haar vertrouwde omgeving afscheid nemen van het leven en haar dierbare en in het ziekenhuis mag maar 1 persoon bij haar zijn, ze is onrustig, zucht. Kun je helpen?


Heftig, ik laat alles uit mijn handen vallen en klim in de telefoon. Als eerste bel ik het transferpunt van het ziekenhuis om te informeren welke zorg is geregeld en of dat naar voren geschoven kon worden. Ze informeerde me dat de zorg uitgevoerd zou worden door een zorginstelling en wanneer deze zou starten en dat deze niet eerder ingezet kon worden, hun informatie.

Op mijn verzoek hebben ze me doorverbonden met de verpleegkundige. Ze gaf aan dat het beter was dat mevrouw in het ziekenhuis zou blijven, want ze was toch echt onrustig en had pijn. Ik stelde de haar de vraag of mevrouw nog zou kunnen herstellen, ze antwoordde nee. Ik vroeg, als ik kan garanderen dat mevrouw de zorg thuis krijgt die nodig is mag ze dan naar huis en dat kon. Er werd me uitgelegd wat nodig is ze beloofde dat ze de ontslagpapieren en ambulance zou regelen.

Ik bel met de zorginstelling of zij de zorg naar voren kon schuiven dat ging niet, geen personeel, die deze handelingen kon uitvoeren.

Zorgverzekering gebeld met de vraag of zorg in de beschreven situatie kon worden vergoed, bij de tweede contactpersoon kon het, mits goedgekeurd en meneer moet de kosten voorschieten want de beoordeling kost wel even tijd. Meneer was bereid de kosten te betalen, van de zorg die nodig was om mevrouw thuis te krijgen.

Een zzp verpleegkundige gezocht en gevonden die deze handelingen kon en mocht uitvoeren en de ruimte had om die dagen voor mevrouw de zorg te verlenen.


Ziekenhuisbed en benodigdheden werden diezelfde dag nog bezorgd. Ik kreeg een telefoontje van de verpleegkundige dat de ambulance mevrouw de volgende dag naar huis zou brengen.


Zorg thuis geregeld, mevrouw kon naar huis, geweldig. Ik bel voldaan meneer met het goede nieuws dat mevrouw naar huis komt.

Zijn antwoord, het is niet meer nodig Anja, ze hebben mij gebeld dat ze flink achteruit is gegaan, ik ben bij haar in het ziekenhuis. Een paar uur later is mevrouw overleden. 😢



Recente blogposts

Alles weergeven